maanantai 14. huhtikuuta 2008

Oppitunti 5: Digitaalinen äänisynteesi

Tämä oppitunti käsittelee digitaalisen äänisynteesin historiaa ja eri tekniikoita. Tässä pieniä huomioita aiheesta:

  • digitaalisen äänen tuottamista laskennallisesti, keinotekoisesti
  • tavoite: musikaalisen äänen tuottaminen tyhjästä
  • äänisynteesin perusongelmat
    • äänen laskeminen tehokkaasti
      • luonnonmukainen äänisynteesi vaatii monimutkaisen järjestelmän
      • ohjelmointi hankalaa
    • synteettisen äänen soittaminen
      • synteettinen ääni tylsää ilman ohjausta

  • vanha luokittelu
    • lineaariset menetelmät
      • aaltotaulukkosynteesi
        • ensimmäinen digitaalinen synteesimenetelmä
        • talletetaan yksi periodi ääntä ja toistetaan sitä
        • usean aaltotaulukon tekniikat
          • aaltomuotojen ristiinhäivytys
          • aaltopinotekniikka
      • additiivinen synteesi
        • tuotetaan ääntä yhdistämällä siniaaltoja
        • Fourier-analyysin käänteisoperaatio
        • edut:
          • kaikkien äänten tekeminen mahdollista
        • haitat:
          • datan suuri määrä
          • kohinaisen äänen tuottaminen vaikeaa
      • vähentävä synteesi
        • käytettiin alunperin analogisissa syntetisaattoreissa
        • edut:
          • laskennallisesti halpa tapa tuottaa paljon harmonisia
          • verhokäyrän säätely helppoa
        • haitat:
          • epäharmonisten äänten tuottaminen hankalaa
          • yksittäisten harmonisten amplitudia ei voi säätää
      • raesynteesi
    • epälineaariset menetelmät
      • FM-synteesi
        • sekä kantoaalto että modulaatioaalto ovat äänitaajuusalueella
        • laskennallisesti halpa tapa tuottaa paljon harmonisia
        • siniaaltoon tuotetaan nopea vibrato
      • aaltomuotoilu synteesi
      • diskreetit summalausekkeet
      • kehämodulointi
      • vaihemodulaatio
  • uusi luokittelu
    • abstraktit algoritmit
      • FM-synteesi, aaltomuotoilu, vähentävä synteesi...
      • laskennallisia temppuja, joilla saadaan aikaan ääntä
      • usein yksinkertaisia tekniikoita, joilla saadaan kiinnostavia ääniä
    • äänitteiden käsittely
      • Musique concréte, aaltotaulukkosynteesi, sämpläys...
      • talletetaan digitaalisesti jotain ääntä, muokataan sitä ja toistetaan
      • nykyisin sämpläys suosituin äänisynteesimenetelmä
    • spektrimallit
      • formanttisynteesi, sinimallit, sinikohinamallit...
      • keskittyvät äänen spektrin jäljittelyyn
      • laskennallisesti raskasta
    • soitinmallit
      • digitaalinen aaltojohtosynteesi yms.
      • jäljitellään jonkin soittimen äänentuottoperiaatetta

Oppitunnin asiat olivat osin vaikeita ymmärtää ja olisikin jossain kohtaa kaivannut pientä lisätietoa. Kuvat tekniikoista varsinkin kaipaisivat lisäselityksiä.

Ei kommentteja: