tiistai 29. huhtikuuta 2008

Oppitunti 7: Digitaaliset kaikualgoritmit

  • Jäljitellään äänen käyttäytymistä huonetilassa
  • Käyttötarkoitukset:
    • Tilantunnun lisääminen äänitteisiin
    • Tilan akustiikan simulointi
  • Huoneen impulssivaste
    • 1. vaihe: Suora ääni
      • viive yleensä 20-200 ms
      • simulointi: viive ja vaimeneminen
    • 2. vaihe: Varhaiset heijastukset
      • n. 50-100 ms suoran äänen jälkeen
      • simulointi: harva FIR-suodin (suurin osa kertoimista nollia), erittäin pitkä viivelinja
    • 3. vaihe: Jälkikaiunta
      • simulointi: IIR-suodin, takaisinkytkentää ja pitkiä viiveitä
  • Digitaalinen levykaiku
    • erityisesti laulajille käytetty
    • analoginen versio oli rautalevy, jonka toisella puolella kaiutin ja toisella mikrofoni
    • kokopäästökampasuotimia sarjassa, aikamuuttuvia viivelinjoja ja takaisinkytkentöjä
  • Viive
    • viivepiirejä rinnankytkettynä
    • useamman viiveen saamiseksi lisätään viivepiirejä
Kaikualgoritmit ovat myös hyvin yleisiä kaikessa audiossa mutta erityisesti musiikissa. Oppitunti auttoi oppimaan, että kaikki kaiku ei ole suinkaan samaa vaan on useita eri kaikulajeja. Ehkä tulee nyt kuunneltua musiikkiakin eri tarkkuudella. Sinänsä nuo algoritmit meni vähän "ohi", mutta yleisesti tekniikoista tuli opittua jonkin verran.

Ei kommentteja: